Implementar un Canal Ètic és més senzill del que sembla.
No deixeu que els requisits de la normativa andorrana en matèria d’assetjament o frau facin que la implementació del vostre Canal Ètic sigui més complicada del necessari. Amb aquesta senzilla guia tindreu tots els elements essencials per posar en marxa el vostre sistema intern d’informació o denúncies, que nosaltres preferim anomenar “Canal Ètic”.
Continguts d’aquest post:
1. Escriviu la vostra política de denúncies.
2. Trieu amb quina eina gestionar les comunicacions.
3. Desenvolupeu el procediment de funcionament del Canal Ètic.
4. Comuniqueu i formeu els empleats.
Què fer si ja teniu algunes d’aquestes parts?
Si ja heu completat algun dels passos, com la política de denúncies o la selecció del sistema, genial! Només heu de passar a allò que encara us falta. Si no teniu cap d’aquests elements, seguiu llegint per descobrir com posar en marxa un Canal Ètic eficaç i alineat amb la normativa andorrana.
1. Poseu per escrit la vostra política de denúncies.
QUna política de denúncies ben escrita no només proporciona orientació sobre com l’entitat gestionarà les denúncies, sinó que també demostra un compromís seriós amb la seguretat i el benestar dels empleats. Tot i que no existeix un model únic aplicable a totes les entitats, hi ha bones pràctiques que podeu incloure. A continuació, us guiem pas a pas.
Per què?
Expliqueu la raó d’existir de la política de denúncies i destaqueu els beneficis de tenir un sistema intern d’informació: el canal ètic. Ressalteu el compromís de l’entitat per escoltar les preocupacions de les persones treballadores i per proporcionar un entorn segur i accessible on puguin expressar-les sense por a represàlies.
Qui?
Definiu qui pot utilitzar el canal ètic. No es limita només a les persones que treballen actualment a l’empresa; assegureu-vos d’incloure altres col·lectius que puguin estar coberts per la política, com ara:
Això garanteix una cobertura integral i reafirma el compromís amb la transparència.
Què?
Utilitzeu aquesta secció per definir clarament què es pot comunicar a través del canal ètic. Doneu exemples concrets de conductes inadequades o situacions que cal informar, diferenciant-les de les queixes personals.
Assegureu-vos d’incloure una declaració explícita que prohibeixi qualsevol forma de represàlia contra les persones denunciants. Això augmentarà la confiança en el sistema i animarà les persones a utilitzar-lo.
Com?
Proporcioneu instruccions clares sobre com es poden comunicar les coses. Incloeu:
Ajudeu les persones treballadores de l’empresa a entendre el procés i doneu-los confiança explicant que les seves denúncies seran gestionades de manera rigorosa, equitativa i segura.
Redacteu una política clara que defineixi l’objectiu del canal ètic, els drets de les persones denunciants i les garanties de confidencialitat. Assegureu-vos que sigui comprensible per a totes les persones treballadores.
Recursos addicionals.
2. Trieu amb quina eina gestionar les comunicacions.
Tenir una política de denúncies ben definida és un gran primer pas. Ara és el moment de decidir com gestionar les comunicacions per assegurar un procés segur i efectiu.
Quins requisits ha de complir un canal de denúncies?
Mentre que la Directiva de denúncies de la UE exigeix que els canals garanteixin l’anonimat de les persones denunciants, a Andorra, segons el Decret 478/2023, de l’11 d’octubre de 2023, no es poden admetre a tràmit denúncies anònimes. Això vol dir que heu de proporcionar una alternativa que protegeixi la identitat de la persona denunciant dins de l’organització, com ara la pseudonimització.
“Què implica tot això?”, us podeu preguntar.
En poques paraules, el vostre sistema intern de denúncies, o canal ètic, ha de permetre a les persones treballadores i altres grups implicats denunciar sospites d’actes il·lícits de manera segura i confidencial. Aquest sistema pot incloure canals escrits (plataformes en línia o documents físics o electrònics) i/o canals verbals (com telèfons o missatgeria instantània tipus WhatsApp o Telegram).
Sigui quin sigui el sistema que trieu, assegureu-vos que compleixi amb els criteris següents:
Moltes eines dissenyades per complir amb la directiva europea de denúncies poden no ser adequades, ja que, segons el Decret 478/2023, de l’11 d’octubre del 2023, a Andorra està prohibit admetre a tràmit denúncies anònimes. Trieu una eina que incorpori la pseudonimització com alternativa a l’anonimat o que garanteixi un nivell equivalent de confidencialitat per protegir les persones denunciants i els testimonis dins de l’organització.
Per què optar per una solució polivalent digital-humana?
Els sistemes que ofereixen canals de comunicació escrits o verbals, semiautomatitzats o presencials, com el Canal Ètic Andorrà, estan dissenyats per satisfer aquests requisits. Amb una eina com aquesta, tindreu accés a un canal ètic complet que inclou:
Amb una subscripció a una solució com aquesta, podreu posar en marxa el vostre canal ètic de manera immediata i eficient. Això no només us ajudarà a complir amb la normativa, sinó que també reforçarà la confiança de les persones treballadores en el vostre compromís amb la transparència i la integritat.
3. Desenvolupeu el procediment de funcionament del Canal Ètic.
Un bon procediment és la columna vertebral d’un canal ètic efectiu. Documentar amb claredat cada pas del procés, des de la recepció d’una denúncia fins a la seva resolució, és essencial per garantir la transparència, la confiança i el compliment normatiu. A continuació, us detallem els elements claus per estructurar aquest procediment:
Per què és important documentar el procediment?
Publicar un procediment clar i transparent no només ajuda a protegir les persones denunciants, sinó que també reforça la confiança en el sistema. Les persones sabran que el procés és rigorós, estàndard i dissenyat per garantir la justícia i la protecció de tots els implicats. Si la introducció d’exemples o l’excés de detall poden dissuadir o complicar la lectura, penseu en mantenir dins el document el que resulta essencial per descriure el procediment, i posar els exemples o el detall en altres documents.
4. Comuniqueu i formeu Les persones treballadores de la vostra entitat.
Un canal ètic només serà efectiu si les persones treballadores estan informades i confiades en utilitzar-lo. Una comunicació clara i una formació adequada són essencials per garantir que tothom entengui com funciona el canal i els seus beneficis. A continuació, detallem com aconseguir-ho:
Exemple des de la direcció: La implicació visible dels membres de la direcció és clau per reforçar la importància del canal i assegurar que tota l’organització l’adopti.
Una comunicació i formació eficients són essencials per garantir que el canal ètic funcioni correctament. Quan les persones treballadores entenen com utilitzar-lo, confien en el sistema i perceben els seus beneficis, el canal ètic es converteix en una eina poderosa per millorar l’entorn laboral i complir amb les obligacions normatives. En aquest altre post trobareu més informació sobre Com comunicar l’existència del Canal Ètic o Sistema Intern d’Informació.
Voleu obtenir més informació sobre com implementar i comunicar la vostra solució de denúncia? Llegiu més sobre la normativa andorrana aquí i sobre la Directiva de denúncies de la UE aquí i al lloc web EUR-Lex.
Esteu buscant una solució de Sistema Intern de Denúncies segura i adequada a la normativa d’Andorra? O us agradaria parlar d’un sistema de denúncies per a la vostra organització? Si us plau, poseu-vos en contacte amb nosaltres o sol·liciteu-nos una demostració gratuïta!